آموزش پروپوزال نویسی
پیشنهاد همان چیزی است که به نظر می رسد.
ایران پیپر یک مقاله کامل در مورد نحوه نوشتن پروپوزال دارد. پیشنهاد یک پیشنهاد است. در پروپوزال، پروپوزال یک ایده پیشنهادی را پیشنهاد می کند و شواهد و مستنداتی را برای حمایت از ایده ارائه می دهد.
با این حال، اعمال این پیشنهاد محدود به مبادلات تجاری و اقتصادی نیست. دانش آموزان در سطح شخصی و همچنین دانشمندان از این پیشنهاد به صورت حرفه ای استفاده می کنند.
قبل از شروع: اقدامات قبل از نوشتن
اولین جمله شما سخت ترین قسمت کار شماست. برای نوشتن یک پروپوزال موفق، تمام موارد زیر را بررسی کنید:
1. مخاطبان خود را بشناسید
آموزش پروپوزال نویسی
همانطور که از نام آن پیداست، هدف این پیشنهاد متقاعد کردن خواننده است که ایدههای خاص ارزش دنبال کردن دارند، یا برعکس، توصیه نمیشوند. برای این منظور همتای مورد نظر شما باید شناخته شود. آیا آنها صاحب مشاغل هستند؟ دانشگاهی هستند؟ آیا آنها مقامات دولتی هستند؟ به عنوان یک صاحب کسب و کار، احتمالاً بر مزایای مالی پیشنهاد خود تأکید می کنید. یک مقام دولتی باید بداند که ایده شما در بین عموم مردم محبوب است، اگر مجبور باشید با آنها مقابله کنید.
2. خودتان تحقیق کنید
آموزش پروپوزال نویسی
با استناد به داده ها و شواهد دست دوم، متقاعد کردن دیگران دشوارتر و وقت گیرتر می شود. از صحبت با کارشناسان یا مطالعه تحقیقات آنها دریغ نکنید.
3. قبل از نوشتن
آموزش پروپوزال نویسی
قبل از شروع نوشتن، مدتی را به طوفان فکری و جمع آوری ایده اختصاص دهید. تصمیم بگیرید که چگونه ایده های خود را سازماندهی کنید، پس از اینکه چندین ایده خوب به دست آوردید.
4. بررسی، بررسی، بررسی
آموزش پروپوزال نویسی
صرف نظر از نسخه اول فایده ای ندارد. پیشنهاد شما باید توسط یک دوست یا همکار مورد اعتماد که می تواند نظر خود را به شما ارائه دهد بررسی شود. سعی کنید این نظرات را در نسخه دوم بگنجانید.
پروپوزال ها معمولا از قسمت های زیر تشکیل شده اند
طبق پیشنهاد شما ممکن است قسمت های اصلی تغییر یا حذف شوند. پیشنهاد می شود پیشنهاد خود را به بخش های اصلی زیر تقسیم کنید (البته به استثنای مقدمه و نتیجه):
مقدمه
پیشنهاد
طرح اجرایی
نتایج مورد انتظار
منابع مورد نیاز
نتیجه
1. مقدمه
آموزش پروپوزال نویسی
یک مقدمه مخاطب را با پیشینه پروژه و موضوع آشنا می کند.
مهمترین بخش پروپوزال این بخش است. اطمینان حاصل کنید که چرا این موضوع مهم است و چرا مخاطبان شما باید در مورد آن بدانند توضیح دهید. ارائه حقایق، آمار و داستان هایی که برای مخاطبان جالب است معمولا توجه او را به خود جلب می کند.
معمولاً در پروپوزال مشکلی برای حل وجود دارد. به جای تمرکز بر راه حل، باید روی مشکل تاکید کنید. شما می توانید با دانستن آنها به مزایای این پیشنهاد برای مخاطبان خود اشاره کنید.
2. پیشنهاد
آموزش پروپوزال نویسی
این بخش هدف را شرح می دهد. فقط روی آنچه در این بخش ارائه می دهید تمرکز کنید. اگر پیشنهاد شما کوتاه باشد، این بخش می تواند تا حد امکان کوتاه باشد. نحوه اجرای این استراتژی را در بخش دیگری شرح دهید.
3. برنامه اجرایی
روند پیشنهاد شما چیست؟ تا چه حد برای خطاب به مخاطبان آمادگی دارید؟ جزئیات اجرای پیشنهاد را در اینجا شرح دهید. به این نکات توجه کنید:
آ.مخاطب را متقاعد کنید
نه تنها مهم است که مخاطبان خود را متقاعد کنید که برنامه شما برنامه خوبی است، بلکه شما نیز فرد مناسبی برای اجرای آن هستید. باید بر توانایی های شما که واجد شرایط انجام این کار است تاکید شود.
بجزئیات
هدف از این بخش این است که به مخاطب نشان دهید که با فرآیند پیاده سازی آشنا هستید و به آن مسلط هستید و در عین حال آنها را با اطلاعات فنی بیش از حد خسته نکنید.
ص. پیش بینی
این واقعیت که شما موانع و مشکلات را پیشبینی میکنید به مخاطبان خود نشان میدهد که همه جوانب پیشنهاد خود را به دقت بررسی کردهاید و مشکلات احتمالی را نادیده نگرفتهاید.
4. عملی بودن
آموزش پروپوزال نویسی
عملی بودن و امکان سنجی اثبات شده برای پیشنهاد شما ضروری است. استفاده از تجربیات قبلی با تاکید بر اینکه پروژه را می توان به آسانی پروژه های قبلی اجرا کرد، می تواند برای شما مفید باشد. در مواردی که تجربه قبلی در این زمینه ندارید، روی خواسته های مخاطبان خود تمرکز کنید.
اگر مدیرتان به انجام به موقع کارها اهمیت می دهد، ممکن است تأکید کنید که پیشنهاد شما چگونه بهره وری را افزایش می دهد.
5. نتایج مورد انتظار
در این بخش توضیح مختصری از آنچه پیشنهاد شما برای انجام آن است ارائه دهید. ممکن است متوجه شوید که این بخش تکراری و شبیه به اعلام مزایای پیشنهاد است. با این وجود، شما باید دقیقاً ماهیت پرونده خود را در این بخش ارائه دهید.
مهم است که این قسمت را مشابه قسمت مزایا پروپوزال ننویسید.
6. منابع مورد نیاز
آموزش پروپوزال نویسی
به طور مشابه، آماده سازی این قسمت ساده است. پیشنهاد شما به چه منابعی نیاز دارد؟ منابع ملموس (کاغذ، کامپیوتر، پول و غیره) و منابع نامشهود (زمان) را در نظر بگیرید.
7. مقدمات انجام شده است
خود را به جای مخاطب قرار دهید و ثابت کنید که می دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید. آمادگی شانس شما را برای قبولی (یا کسب نمره بهتر در صورت انجام کار کلاسی) افزایش می دهد.
8. نتیجه گیری
آموزش پروپوزال نویسی
در مقدمه به تاریخچه پیشنهاد اشاره کردید. اگر در مقدمه به تاریخچه اشاره نکردید، یک مرور مختصر ارائه دهید. هدف از این بخش، خلاصه کردن اجمالی بخش های قبلی از قبیل پیشنهاد، طرح اجرا، تمامی دلایل و . می باشد.
9. منابع و مآخذ
در صورت امکان، منابع خود را در تحقیقات و مقالات ذکر کنید.
ویکی پدیا
utleystrategies